Powered by
be Superprestige Zilvermeercross Mol ME
Women's Team 23 dec '24
1/1
be UCI World Cup Gavere WE
Women's Team 26 dec '24
1/1
be Azencross – Loenhout ME
Women's Team 27 dec '24
1/1
fr UCI World Cup Besançon WE
Women's Team 29 dec '24
1/1
be Trofee GP Sven Nys WE
Women's Team 01 jan '25
1/1
be Vlaamse Duinencross Koksijde WE
Women's Team 03 jan '25
1/1
be Superprestige Gullegem ME
Women's Team 04 jan '25
1/1
be UCI World Cup Dendermonde WE
Women's Team 05 jan '25
1/1
Het belang van de juiste band

Het belang van de juiste band

Het belang van de juiste band

Vittoria voorziet Team LottoNL-Jumbo van allerleisoorten banden die perfect aansluiten op de wensen en benodigdheden van renners tijdens de verschillende soorten wedstrijden en etappes. Tijdens mooi weer is de spanning zo’n 8 bar (oa. afhankelijk van het gewicht van de renner). Wanneer het nat is tijdens een etappe of wedstrijd, daarentegen, rijden de renners met een lagere spanning in de banden om ze meer grip te geven. Tijdens etappes en wedstrijden over kasseien rijden de renners met een bandenspanning die varieert tussen de 3,8 en 4,3 bar.

Tijdens Parijs- Roubaix dit weekend rijden de Team LottoNL-Jumbo renners niet alleen op iets zachtere banden, maar ook op bredere banden voor extra grip en comfort. Vittoria heeft speciaal voor dit soort wedstrijden tubes ontwikkelt die iets breder zijn, zo’n 28 millimeter in plaats van de gebruikelijke 25 millimeter (waar bijvoorbeeld ook de Ronde van Vlaanderen op verreden is afgelopen weekend). Zachtere banden geven meer grip, maar als ze te zacht zijn, rijdt je juist sneller lek. De afgelopen dagen hebben de renners Parijs- Roubaix verkent om de perfecte bandendruk te vinden!

Minder spanning in de banden is nadelig op het asfalt, maar ondanks dat de route eerst nog zo’n 120 kilometer over normale wegen trekt voor het de kasseien nadert, weegt dit niet op tegen de voordelen die het op de kasseien geeft! Daarnaast worden de tubes op de velg geplakt met speciale lijm van Vittoria. Het voordeel hiervan is dat je door kunt blijven fietsen ondanks dat de band lek is, omdat de tube op het wiel blijft liggen. Terwijl je bij een binnenband de kans hebt dat deze eruit loopt met een lek. 

Gerelateerde updates