Powered by
fr Paris - Tours Elite
World Tour 06 okt '24
1/1 Chartres › Tours 213km
fr Paris - Tours Espoirs
Development Team 06 okt '24
1/1 Bonneval › Tours 178km
it Coppa Bernocchi - GP Banco BPM
World Tour 07 okt '24
1/1 Legnano › Legnano 174km
nl Simac Ladies Tour
Women's Team 08 okt '24 - 13 okt '24
1/6 Gennep › Gennep 10km
2/6 Coevorden › Assen 154km
3/6 Zeewolde › Zeewolde 148km
it Tre Valli Varesine
World Tour 08 okt '24
1/1 Busto Arsizio › Varese 200km
it Gran Piemonte
World Tour 10 okt '24
1/1 Valdengo › Borgomanero 182km
it Il Lombardia
World Tour 12 okt '24
1/1 Bergamo › Como 252km
cn Gree-Tour of Guangxi
World Tour 15 okt '24 - 20 okt '24
1/6 Fangchenggang › Fangchenggang 149km
2/6 Chongzuo › Jingxi 181km
3/6 Jingxi › Bama 214km
Control Room biedt nieuwe en snellere inzichten tijdens etappes

Control Room biedt nieuwe en snellere inzichten tijdens etappes

Tijdens de Tour de France maakt Team Visma | Lease a Bike voor het eerst gebruik van haar eigen innovatieve Control Room. De met software uitgeruste minibus voorziet het team van meer wedstrijdgegevens tijdens de etappes, die zo bijdragen tot betere en snellere tactische keuzes in de volgwagen. Ontdek meer over onze Control Room met onze Head of Performance Mathieu Heijboer.

In samenwerking met hoofdsponsor en softwareontwikkelaar Visma en BetCity, een Nederlandse aanbieder van online sportweddenschappen, stelde Team Visma | Lease a Bike voor deze Tour de France haar mobiele Control Room voor. In de zoektocht naar nieuwe sportieve successen speelt de Control Room een belangrijke rol in dataverzameling en -analyse. De speciaal ontwikkelde software biedt de ploeg nieuwe en snellere inzichten tijdens de etappes. Doormiddel van de snelle dataverzameling in de Control Room, kunnen de ploegleiders in de volgwagen gerichter bijsturen en anticiperen tijdens cruciale koerssituaties.

Mathieu Heijboer, Head of Performance bij Team Visma | Lease a Bike en aanjager van het project, is enthousiast over het nieuwe project van het team. “Deze innovatie is een nieuwe stap in de modernisering van het wielrennen”, stelt hij. “Het zit in het DNA van Team Visma | Lease a Bike om te blijven zoeken naar verbeterpunten. Op die manier willen we de concurrentie een stapje voorblijven. De Control Room is een prachtig voorbeeld van hoe we te werk gaan als ploeg. Dit is opnieuw een mooi resultaat van onze samenwerking met Visma. De expertise in software die Visma met ons deelt is van een enorme waarde.”

“Het idee voor het introduceren van een Control Room kwam er tijdens onze seizoensevaluatie eind vorig jaar”, gaat Heijboer verder. “Samen met onze performance en coaching staf stelden we vast dat de informatievoorzieningen in de volgwagens vaak te beperkt is tijdens grote wedstrijden. Dat moest veranderen. Samen met Visma dachten we na hoe we onze data-toevoer konden optimaliseren. Voortaan zullen we alle informatie over de wedstrijdsituaties en -omstandigheden samenbrengen op een centrale plek: de Control Room. Van daaruit zal de gebundelde informatie snel gecommuniceerd worden naar de volgwagen in koers.”

"De informatievoorzieningen in de volgwagens was vroeger vaak te beperkt"

Mathieu Heijboer, Head of Performance

“Een vroeger hekelpunt tijdens belangrijke wedstrijden was de antenneverbinding met de volgwagens. In veel gevallen kwam niet alle informatie bij de ploegleiders terecht. In de ontwikkeling van de Control Room was het dan ook zaak om die verbinding op punt te krijgen. Via geavanceerde antennes krijgen we de live wedstrijdbeelden te zien met zo weinig mogelijk vertraging. Dat bevordert de snelheid waarmee de informatie de ploegleiders bereikt, die op hun beurt een snelle tactische beslissing kunnen maken.”

Racecoach Maarten Wynants blikt terug op de cruciale bijdrage van de Control Room in de gravelrit op dag negen van de Tour. “Op de live wedstrijdbeelden was het voor ons in de Control Room snel duidelijk dat Jonas materiaalpech had. We konden die informatie snel doorgeven naar de volgwagen, waar onze ploegleider Grischa Niermann de renners inlichtte over de situatie. Zo kon Jan Tratnik onmiddellijk zijn fiets afgeven aan Jonas, die zijn weg kon verderzetten zonder al te veel tijd te verliezen. In een graveletappe worden er ook vaak verschillende groepen gevormd. Dankzij de beelden in de Control Room was het voor ons een stuk gemakkelijker om alle renners meteen te identificeren.”

Gerelateerde updates