Powered by
be X²O Badkamers Trofee Herentals Cross WE
Women's Team 14 dec '24
1/1 Etappe 1
be UCI World Cup Namur WE
Women's Team 15 dec '24
1/1 Etappe 1
nl UCI World Cup Hulst WE
Women's Team 21 dec '24
1/1 Etappe 1
be UCI World Cup Zonhoven WE
Women's Team 22 dec '24
1/1 Etappe 1
be UCI World Cup Gavere WE
Women's Team 26 dec '24
1/1 Etappe 1
fr UCI World Cup Besançon WE
Women's Team 29 dec '24
1/1 Etappe 1
be Trofee GP Sven Nys WE
Women's Team 01 jan '25
1/1 Etappe 1
be Vlaamse Duinencross Koksijde WE
Women's Team 03 jan '25
1/1 Etappe 1
Wat staat er op het menu tijdens een rit in de Tour de France?

Wat staat er op het menu tijdens een rit in de Tour de France?

5000 bidons, 100 potten Energy Drink, 3000 energierepen en 3000 energiegels. Gedurende de huidige Tour de France is dat hetgeen wat er bij Team Visma | Lease a Bike doorheen gaat om de renners van alle benodigde energie rondom de 21 etappes te voorzien. Voor elke etappe wordt bovendien een uitgekiend plan opgesteld om alle benodigde energie in de juiste hoeveelheid en op de juiste momenten binnen te krijgen.

De renners krijgen voor elke etappes twee belangrijke targets mee: eentje voor de koolhydraatinname per uur en eentje voor de vochtinname per uur. Afhankelijk van de specifieke etappe, denk bijvoorbeeld aan de duur en intensiteit hiervan, wordt een plan opgesteld voor de benodigde koolhydraatinname gedurende de rit. Eenvoud in de uitvoering is hierbij een van de belangrijkste uitgangspunten. Immers tijdens hectische etappes, waarin continu in de ‘heat of the moment’ beslissingen moeten worden genomen, moeten de renners op de automatische piloot hun energie binnen zien te krijgen.

Ongeacht de specifieke rit zijn de renners daarom getraind om drie items per uur tot zich te nemen. Op de relatief rustige dagen wordt de Amacx Energy Line ingezet, waarmee de renners middels 3x 30 gram koolhydraten aan 90 gram per uur komen. De 2:1 verhouding tussen glucose en fructose zorgt voor een ideale opname hiervan tot hoeveelheden van 90 gram per uur. Omdat alle repen, gels en dranken uit de Amacx Energy Line perfect op elkaar zijn afgestemd, hebben de renners de flexibiliteit om naar eigen voorkeur te kiezen voor een combinatie van gels, repen en/of drank.

Op de zwaarste dagen in de Tour de France, denk bijvoorbeeld aan de etappe in het hooggebergte, wordt het koolhydraat-target voor de meeste renners opgehoogd tot zo’n 120 gram per uur. Om deze zeer grote hoeveelheden goed op te kunnen nemen, schakelt de ploeg op deze dagen over naar de Turbo Line. Deze bevat namelijk een 1:0,8 verhouding tussen glucose en fructose, wat de opname mogelijk maakt. Aan de praktische uitvoering verandert er niets voor de renners: zij blijven streven naar 3 items per uur. Echter zorgt 3x 40 gram koolhydraten nu voor de benodigde 120 gram per uur. 

De andere benodigde voedingsstof tijdens de etappe, is vocht. Om zweetverliezen te compenseren, lichaamstemperatuur op peil te houden en geen prestatieverlies als gevolg van uitdroging te krijgen, moeten de renners onderweg drinken. Hoeveel exact? Dat verschilt behoorlijk van individu tot individu. Bovendien wordt dit sterk beïnvloed door de weersomstandigheden. Echter verliest een renner gemiddeld al snel 1 tot 2 liter zweet per uur (en kan dit voor sommigen nog aanzienlijk hoger oplopen in de hitte). Voldoende drinken is daarom ook cruciaal. Tijdens de meeste ritten streeft het merendeel van de renners naar een vochtinname van minimaal twee bidonnen per uur (= +- 1 liter). Hierbij zijn ze vrij om een mix van Amacx Energy of Turbo Drink en water te drinken, om uiteindelijk zowel het koolhydraat- als vocht-target te halen. Renners die moeite hebben om hun vochtverliezen aan te vullen en/of zeer veel zouten in hun zweet verliezen, nemen daarnaast nog extra Hydro Tabs in hun bidons. Hiermee krijgen ze de benodigde extra zouten binnen, wat er bovendien voor zorgt dat het lichaam meer vast kan vasthouden. Ook de nieuwe Amacx Ice Gels zijn zeer geliefd bij de renners in warme omstandigheden. Naast dat deze Ice Gels dezelfde hoeveelheid koolhydraten leveren als de normale gels, zorgen ze ook via interne koeling voor prestatieverbetering in warme omstandigheden.

 / 

Om dit geheel tot een goed en praktisch plan samen te brengen, zorgt het team voorafgaand aan elke etappe voor een uitgekiend plan waarin alle bevoorradingspunten langs het parcours zijn afgestemd op de behoeftes van de renners. Hiermee wordt ernaar gestreefd om alle renners van de benodigde energie (koolhydraten), vocht en verkoeling te bieden, zonder dat ze zich hiervoor telkens naar een van de volgauto’s moeten laten uitzakken. Bovendien worden de renners door de ploegleiders op gezette tijden herinnerd om te eten en te drinken. Dat alles moet ervoor zorgen dat het plan ook in de praktijk eenvoudig uitgevoerd kan worden.  

Gerelateerde updates