Betten & Beukema leggen alles vast: 'We willen een uniek kijkje achter de schermen geven'
Sinds de komst van Tijn Betten en Mitchell Beukema draait de content-afdeling van Team Visma | Lease a Bike op volle toeren. Behalve korte filmpjes op social media zijn de videografen verantwoordelijk voor de veelbekeken documentaires die de afgelopen maanden zijn opgeleverd, waaronder ‘A True Renaissance: Our Tour de France 2024’. Wat is het geheim achter het succes? Een gesprek met Tijn Betten en Mitchell Beukema.
Jullie zijn allebei dit jaar in dienst getreden van Team Visma | Lease a Bike. Hoe zijn jullie hier terecht gekomen?
Tijn: "Ik heb twee jaar als videograaf bij Tour de Tietema gewerkt, alvorens ik ging freelancen voor verschillende grote sportorganisaties. Ik had bedacht om dat meerdere jaren te gaan doen, totdat ik een belletje kreeg van onze marketing manager Jasper Saeijs. Dat was een kans die ik niet aan me voorbij wilde laten gaan."
Mitchell: "Ik heb een poosje bij een filmbedrijf in Den Helder gewerkt, waar ik onder andere documentaires en social media-filmpjes maakte. Een vriend van mij tipte me over een vacature bij Team Visma | Lease a Bike. Ik las hem en dacht: ik ga het gewoon proberen. Vervolgens is het snel gegaan. Dat moest ook wel, want de Tour de France stond op het punt van beginnen. Op vrijdag had ik mijn laatste werkdag bij m’n vorige werkgever en op de woensdag erna vloog ik naar Florence voor de start van de Tour."
Fan Peloton
Dit artikel is normaal gezien alleen te lezen voor Fan Peloton-leden. Wil je meer weten over het reilen en zeilen binnen ons team? Met ons Fan Peloton-lidmaatschap kom je dichter bij de ploeg dan ooit. Ontvang het hele jaar mooie extra's zoals exclusieve content, uitnodigingen voor events en huldigingen, korting in onze webshop en bij partners, gratis shirt en nog veel meer.
Jullie hebben met z’n tweeën de Tour de France van begin tot eind meegemaakt. Wat was de rolverdeling tussen jullie?
Tijn: "Ik had de lead in de documentaire en moest het overzicht zien te bewaren. Mitchell focuste zich wat meer op de kortere shots voor social media, maar draaide tegelijkertijd voor de documentaire. Daarnaast hielpen Jasper Saeijs en Sander Kleikers ons met het bedenken van vragen voor de interviews en waar we op moesten letten."
Mitchell: "Ons hoofddoel was de documentaire, maar daarnaast probeerde ik elke dag een clipje te maken van de start, van het vertrek uit het hotel, de omgeving en de finish. Ik moest daar een mooie mix in zien te vinden."
Tijn: "De momenten dat we gingen filmen, waren bij de start, finish en het hotel. Mitchell stond elke etappe bij de finish en ik iets verderop bij de bus. Daar vonden meestal de eerste gesprekken plaats tussen de renners onderling. In het hotel draaide ik bij zoveel mogelijk teambesprekingen en massages. Die 1-op-1-gesprekken waren vaak intiem en uniek."
Mitchell: "Het waren echt lange dagen. Meestal gingen we 9 uur ’s ochtends naar de start en hoopten we tegen middernacht in bed te liggen. Als je ruim drie weken lang beelden schiet met verschillende camera’s kun je wel nagaan hoeveel uur aan beeldmateriaal we hadden. Eenmaal terug in Nederland begon het monteerwerk. De eerste week is Tijn aan de slag gegaan met de verhaallijn en maakte ik de trailer. Daarna nam ik het stokje over en heb ik de hele edit rondgemaakt en gefinetuned. Ik denk dat ‘ie een kleine drie weken na de Tour online stond."
De documentaire is al meer dan een half miljoen keer bekeken. Hoe verklaren jullie dat succes?
Tijn: "Het unieke van onze documentaire is dat je een uur lang ziet wat er binnen ons team gebeurt. Dat ruwe inkijkje achter de schermen blijkt men interessant te vinden. Dat er al meer dan 580.000 weergaven zijn, is echt veel!"
Mitchell: "Tot nu toe hebben we heel veel positieve reacties gehad. Van collega’s en kennissen, maar ook van volgers op onze social media-kanalen. Wat we vaak lezen, is dat mensen het leuker vinden om naar onze documentaires te kijken dan naar de Netflix-serie. Het is volgens hen oprechter, realistischer en unieker."
Tijn: "Ik vind het altijd heel leuk om te lezen wat mensen ervan vinden. Ze schrijven niet voor niets een reactie, dus ik vind het belangrijk om daar ook iets mee te doen. Als je naar de cijfers gaat kijken, valt op dat maar 6 procent van alle kijkers uit Nederland komt en 20 procent uit Amerika. Dat bevestigt ons beeld dat het heel belangrijk is om het internationaal te houden."
Welk moment uit de Tour is jullie het meest bijgebleven?
Mitchell: "Voor mij is dat het moment dat we bovenop de berg stonden toen Jonas de elfde etappe had gewonnen. De emoties die toen loskwamen, vond ik heel mooi om te zien. Op zo’n moment voel je je trots dat je onderdeel bent van zo’n ploeg."
Tijn: “Ik denk vaak terug aan de laatste etappe in Nice. Ik stond achter het podium met Jonas, de soigneur, de communicatieverantwoordelijke en Jonas’ vrouw en dochter. Je merkte aan alles dat de druk van zijn schouders was gevallen. Hij was een stuk losser en zat lekker borrelnootjes te eten voordat hij het podium op moest. Ik vond dat een heel bijzonder moment."
Hoe ervaren jullie de band en interactie met de renners?
Mitchell: "Ze beginnen steeds meer aan ons te wennen. Ze durven zichzelf te zijn en gedragen zich net alsof we er niet zijn. Het scheelt natuurlijk een hoop dat wij nu de vaste gezichten zijn en er altijd bij zijn."
Tijn: “We beseffen dat we best veel van ze vragen. Niet alleen van de renners, maar ook van alle stafleden. In het begin is het best lastig, omdat je ze nog niet goed kent. Tijdens een grote ronde verbetert de band en leer je iedereen een stuk beter kennen. De openheid van alle renners en stafleden zorgt ervoor dat wij zulke producties kunnen maken."
Als mensen jullie vragen hoe het is om voor Team Visma | Lease a Bike te werken, wat zeggen jullie dan?
Mitchell: "Ik vind het een voorrecht om met dit team op reis te mogen gaan. Af en toe krijg je even zo’n besefmomentje met wat voor tofs je bezig bent en op wat voor gave plekken je komt. Ik vind het nu al een supermooi avontuur."
Tijn: "Het besef komt bij mij pas achteraf. Tijdens de Tour word je heel erg geleefd en denk je er niet over na hoe uniek het is wat we mogen doen. Het is hard werken, maar als je er achteraf op terugkijkt en het eindresultaat ziet, is dat het allemaal waard geweest."
Wat zijn jullie plannen voor komend seizoen?
Tijn: "We zijn al voorzichtig enkele plannen aan het smeden voor volgend jaar. Ik ben altijd vrij impulsief en denk: laat maar komen. We hebben dit jaar al heel veel mooie dingen bereikt en ik hoop dat er nog meer zullen volgen. Wat me nog heel tof zou lijken, is om een overwinning in een grote ronde mee te maken."
Mitchell: "Voor mij is het allemaal nog heel erg nieuw. Ik moet nog veel leren, dus ik kijk er vooral naar uit om nóg vettere producties te gaan maken."