Team Jumbo-Visma rijdt met unieke Lazer-helmen tijdens Parijs-Roubaix voor bewustwording dragen fietshelm
Dit jaar staat de wielerklassieker Parijs-Roubaix in het teken van bewustwording om een helm te dragen tijdens het fietsen. Een initiatief van Team Jumbo-Visma en partner Lazer. Via een uniek helmdesign, waarop gezonde hersenen duidelijk zichtbaar zijn, vragen de renners en rensters van Team Jumbo-Visma aandacht voor dit initiatief. Het komt namelijk nog veel te vaak voor dat een fietsongeluk hersenletsel tot gevolg heeft, waarbij het dragen van een fietshelm dit had kunnen voorkomen.
Ons merk is ondergeschikt aan het belang van een fietshelm
Helmenfabrikant Lazer kent als geen ander het belang van een fietshelm. Al meer dan 100 jaar produceren zij helmen die fietsers beschermen. Het partnership met Team Jumbo-Visma geeft het bedrijf de kans om tijdens een grote WorldTour koers aandacht te vragen voor het belang van het dragen van een helm. Hoewel het niet alleen van groot belang is in het profwielrennen. Iedere fietser wereldwijd, rijdend op een kinderfiets tot e-bike, helpt zichzelf met een goede fietshelm. Hierbij is het voor Lazer ondergeschikt welk merk iemand draagt, zolang je maar een helm draagt. Sean van Waes, CEO Lazer: "We zien liever dat er wereldwijd veel meer fietshelmen worden verkocht, óók van andere merken. Het gaat namelijk om de bescherming voor fietsers en hun gezondheid".
Al meerdere jaren werken Lazer en Team Jumbo-Visma samen aan het ontwikkelen van de beste bescherming door fietshelmen, met testen en onderzoek. De ploeg draagt deze boodschap dan ook een warm hart toe en zet haar bekendheid graag in voor bewustwording. Richard Plugge, algemeen directeur: "Het gebruik van een fietshelm staat in de professionele wielersport gelukkig allang niet meer ter discussie, maar daarbuiten is het nog niet vanzelfsprekend om er eentje te dragen. Terwijl het zoveel ellende kan voorkomen. We vinden het mooi om als succesvolle ploeg - met het bijbehorende bereik - bekendheid te vragen voor dit thema."
"We vinden het mooi om als succesvolle ploeg bekendheid te vragen voor dit thema"
Ook artsen werken mee
De bewustwordingscampagne genaamd ‘Use your head’, geeft ook het woord aan artsen van het UMC Maastricht die nauw betrokken zijn vanuit het initiatief Hersenstrijd. Bijna wekelijks komen zij in aanraking met fietsers die een fietsongeval hebben meegemaakt. Het dragen van een helm, zo zien de artsen, draagt significant bij aan het minimaliseren van mogelijk hersenletsel.
Ook renners van de ploeg zijn zeer betrokken bij het onderwerp, onder meer Coryn Labecki: "Deze campagne brengt een heel mooie herinnering boven, want mijn vader zei voor elke wedstrijd 'Use your head' tegen me. Hij leeft inmiddels niet meer helaas, maar hij was mijn allergrootste fan. Het is heel bijzonder om nu te rijden met een helm die me zo sterk aan mijn vader doet denken.
Lees hier meer