Powered by
fr Le Tour de Bretagne Cycliste
Development Team 25 apr '25 - 01 mei '25
1/7 Hirel › Le Fresnais 143km
2/7 La Gouesnière › Le Cambout 182km
3/7 Loudéac › Plonéour-Lanvern 212km
be Liège-Bastogne-Liège
WorldTeam Men 27 apr '25
1/1 Liège › Liège 252km
be Liège-Bastogne-Liège Femmes
WorldTeam Women 27 apr '25
1/1 Bastogne › Liège 152km
ch Tour de Romandie
WorldTeam Men 29 apr '25 - 04 mei '25
1/6 Saint-Imier › Saint-Imier 3km
2/6 Münchenstein › Fribourg 194km
3/6 La Grande Béroche › La Grande Béroche 157km
de Eschborn-Frankfurt U23
Development Team 01 mei '25
1/1 Eschborn › Frankfurt am Main 135km
de Eschborn-Frankfurt
WorldTeam Men 01 mei '25
1/1 Eschborn › Frankfurt am Main 198km
be Flèche Ardennaise
Development Team 03 mei '25
1/1 Stavelot › Stavelot 174km
lu Festival Elsy Jacobs à Garnich
WorldTeam Women 03 mei '25
1/1 Garnich › Garnich 112km

Partneractivatie inspiratie

Team Visma | Lease a Bike heeft tal van mogelijkheden als het gaat om partneractivaties. Zo hebben wij in het verleden al vele activaties gehad die erg succesvol waren. Dit leidde bijvoorbeeld tot het winnen van een SponsorRing met de 'Blue Tire'-campagne. Daarnaast draaien we ieder jaar een Tour de France-campagne, waarin een thema centraal staat en er met meerdere partners een grote campagne wordt uitgevoerd. Veel van onze campagnes doen we in samenwerking met On Your Marks, hét sportmarketingbureau van Nederland. Hieronder stellen we een deel van onze campagnes tentoon.

The Name Game - Visma & Lease a Bike

Wielrennen is uniek in zijn commerciële model, waarbij sponsors deel uitmaken van de teamnaam. Het vestigen van een nieuwe teamnaam kan echter aanzienlijke tijd vergen vanwege de diep ingesleten oude teamnaam. Zeker wanneer de ploeg erg succesvol is geweest en niet van kleur veranderd.

Om dit probleem aan te pakken, lanceerden we the Name Game. Deze challenge daagde commentatoren en podcasters uit om de nieuwe teamnaam met de hoogste nauwkeurigheid uit te spreken tijdens de voorjaarsklassiekers, om zo de sponsorwaarde voor Visma en Lease a Bike te maximaliseren.

AI-analyses
We analyseerden TV-uitzendingen en podcasts met behulp van AI om de nauwkeurigheid van de uitspraak van de teamnaam te beoordelen en ranken. Met succes! Voor de campagne werd onze teamnaam 33,4% van de tijd correct uitgesproken. Tijdens de campagne steeg deze nauwkeurigheid tot maar liefst 69,8%. Missie geslaagd.

HPC Event - SRAM

In samenwerking met SRAM hebben wij een event op ons High Performance Center georganiseerd. SRAM wilde een unieke ervaring bieden aan hun belangrijkste retailers. Dit deden zij door hun gloednieuwe groepset te presenteren op onze locatie in combinatie met een gaaf evenement rondom het partnership met de ploeg. Zo stond er onder andere een rondleiding, een fietstocht met volgwagens en een verzorgde lunch op het programma. Aan het einde kregen alle deelnemers een goodie bag mee naar huis van Team Visma | Lease a Bike.

 / 

Bike-to-work day - Lease a Bike

Lease a Bike is vanaf 1 januari 2024 tweede titelsponsor van ons team. Team Visma | Lease a Bike en Lease a Bike hebben de gedeelde missie om mensen te inspireren om vaker op de fiets te stappen. Om te sporten, naar het werk te gaan en in het dagelijks leven. Met de Fiets naar je Werk-dagen wil Lease a Bike mensen aanzetten tot gezonder en duurzaam leven en fietsen toegankelijk maken voor nog meer mensen in Nederland en de andere landen waarin zij actief zijn.

Ook de medewerkers van Team Visma | Lease a Bike wisselen van 13 tot en met 16 mei de auto in voor de fiets: zo ruilden de ploegleiders hun volgauto in voor een bakfiets.

The Masterpiece - AGU

Door regelgeving van de ASO, organisator van onder andere de Tour de France, mag het team niet rijden in het normale gele tenue. Dit wordt door veel teams gezien als risico, maar voor Team Visma | Lease a Bike zag een mogelijkheid. Het bood de kans een uniek Tour-shirt te ontwerpen en als additioneel product te verkopen. In samenwerking met AGU werd een plan gesmeed waarin de ambities van beide organisaties konden samensmelten. Zowel Team Visma | Lease a Bike als AGU mikt op het verhogen van internationale merkbekendheid, vanuit hun Nederlandse wortels. De campagne werd versterkt door de succesvolle resultaten wat leidde tot een enorm succes. Zie hier beneden wat de campagne inhield.

Conversie:

  • 207.000.000 cumulatief mediabereik
  • PR-waarde van €2.900.000
  • Verkoopresultaat van +1140% ten opzichte van het reguliere tenue

The Blue Tire - Swapfiets

Swapfiets heeft vanuit het contract recht om zich te associeren met het team, en bedacht voor de Tour de France een toffe activatie: de Blue Tire campaign. Met deze campagne werd een SponsorRing gewonnen in de categorie: Sport. Uit het juryrapport: "The Blue Tire verdient een gouden SponsorRing omdat het een simpel maar sterk idee was met een uitstekende executie. Het is een mooie start van een samenwerking, waarbij er is gezorgd voor veel ‘rumour around the brand’. Veel lof voor Swapfiets én toenmalig Jumbo-Visma om in een sport als wielrennen, waarbij het materiaal ‘heilig’ is, zoiets te kunnen realiseren. Daar is lef voor nodig. Het bereiken van de wielerfan was erg belangrijk en heeft goed gewerkt. Daarvoor werd een meer dan stevige socialmediacampagne voor gebruikt."

 Conversie Swapfiets:

  • 250 miljoen personen zijn bereikt​
  • 40.000 nieuwe abonnees​
  • 140 editorial mentions
  • 3 miljoen mediawaarde gecreëerd 

Freakin' Fast - Gorillas

Gorillas en toenmalig Team Jumbo-Visma kondigden hun partnership op grootse wijze aan. Een commercial waarin een bezorger van Gorillas zijn bezorging mocht doen in Tour de France-achtige ambiance. In deze commercial was er plek voor helden als Primoz Roglic en Wout van Aert. Na de kick-off produceerden we een legendarische activatie op de Alpe d’Huez. De Freakin’ Fast Mountain Delivery Service voor fans die al dagenlang op de berg kampeerden. Deze twee bedrijven die beide draaiden om snelheid wisten elkaar goed te vinden. Naast deze campagnes kreeg Gorillas ook nog naamsbekendheid door de logopositie op het Tour de France-shirt.

Your logo in the Tour de France - Lease a Bike

Tijdens de Tour de France zijn alle ogen gericht op de renners die de 21 etappes doorstaan. Voor onze renners het ideale podium om zichzelf te verkopen, maar dit geldt niet alleen voor hen. Ook voor partners van de ploeg is dit het podium om zichzelf te laten zien. Lease a Bike wilde hun passie voor het wielrennen graag delen. Dit deden ze heel letterlijk door hun logopositie weg te geven aan andere bedrijven aan de hand van een winactie. Bedrijven konden zich aanmelden en door middel van een loting werden de gelukkige winnaars uitgekozen. Dit resulteerde in lachende gezichten bij partners en bedrijven die extra aandacht kregen in de Tour de France.

Dressed by OFM. - OFM.

Om de samenwerking met OFM. wat extra kleur te geven ontstond het idee om de winkels van OFM. aan te kleden met paspoppen die onze teamkleding dragen. Tijdens de Tour de France droegen ze de Renaissance-kit, en door het seizoen heen de standaard, gele kit. Daarnaast is het via een QR-code mogelijk om onze kleding te kopen in de winkels van OFM. Zo zorgen beide partijen voor extra mogelijkheden en verkopen.

Use Your Head - Lazer

'Het dragen van een helm kan wereldwijd 88% van de hoofdblessures voorkomen'. Dat was het motto achter de activatie van Lazer in samenwerking met toenamlig Jumbo-Visma. Samen hebben ze aandacht gevraagd voor het belang van het dragen van een wielerhelm tijdens het fietsen. En dat deden ze niet zomaar. In de bekendste en gevaarlijkste eendagskoers, Parijs-Roubaix, droeg het gehele team een speciale helm. Het leidde tot een online discussie over het dragen van een helm en creëerde zo aandacht voor het onderwerp. De gedragen helmen werden vervolgens verkocht. Dit bracht 6700 euro op voor het HersenStrijd Fonds. 

Conversie:

  • Meer dan 1,5 miljoen weergave op Instagram
  • In totaal een mediawaarde van meer dan 400 duizend euro
  • Het belangrijkste was dat er weer gesproken werd over het belang van een helm

The Vélodrome. Ride your dreams - Efteling

Na het winnen van de Tour de France in 2022 hoopten we in 2023 nieuwe generaties te inspireren hun eigen dromen na te jagen. Een sterrenhemel vol dromen staat daarom centraal op het 2023 Tour de France-shirt van toenamlig Team Jumbo-Visma. Om iedereen aan te moedigen in hun dromen te geloven, vonden we in Efteling een gedroomde partner om het verhaal ‘The Vélodrome. Ride your dreams’ te schrijven. 

Sterrenhemel
Het gaat over een klein fietsertje die onder een fonkelende sterrenhemel losraakt uit de draaimolen genaamd The Vélodrome en als in een droom uiteindelijk finisht op de Champs-Élysées. De sterrenhemel op het shirt weerspiegelt de krachtige dromen, geflankeerd door prachtige gouden details. Deze sterrenhemel was voor iedereen anders, je kon de datum van een voor jou speciaal moment kiezen. Van deze dag werd vervolgens de sterrenhemel op het shirt gedrukt.

Ride with us - AGU

In de inleiding werd al verwezen naar de jaarlijkse Tour de France-campagne. In 2021 werd dit een heel succesvolle campagne die ook leidde tot een SponsorRing. Lees hier wat zij meldden over de campagne: Team Jumbo-Visma en AGU hebben samen doelstellingen op het gebied van merchandise. Daarnaast hebben beide merken de ambitie om de band met de actieve wielrenner te versterken. Al langer werd daarom met de gedachten gespeeld om wielerfans te betrekken bij het design van het Team Jumbo-Visma-tenue. Ook vanuit de gedachte dat deze betrokkenheid de merchandiseverkoop zal stimuleren. 

Contract
Team Jumbo-Visma en AGU gingen echter nog een stap verder door fans echt onderdeel te maken van de Tour-ploeg. Fans konden kiezen uit drie shirtdesigns. Op de shirts was ruimte voor duizenden namen van fans. Nadat het shirt met de meeste stemmen bekend was, kregen fans een week lang de tijd om het shirt te kopen en zo het plekje voor hun naam te claimen. De 5.651 kopers van het shirt ontvingen een gepersonaliseerde welkomstvideo van directeur Richard Plugge, gevolgd door een contract dat hen voor drie weken onderdeel maakte van Team Jumbo-Visma. Vervolgens werden de shirtbezitters uitgenodigd voor een Telegram-groep, waarin exclusieve updates van renners en ploegleiders werden gedeeld vanuit de Tour. Zo konden fans zich echt onderdeel van de Tour-ploeg voelen. Dit werd nog versterkt door persconferenties voor de fans op rustdagen, de mogelijkheid voor fans om briefjes te schrijven aan de acht renners en werden als klap op de vuurpijl alle 5.651 namen op de klim naar Tignes geschilderd.

 / 

Tour de Chance- Jumbo & AGU

Wat doe je wanneer het grootste en veruit het belangrijkste evenement van het jaar plaatsvindt in een coronabubbel en er rondom het parcours strenge maatregelen gelden? Toenmalig Team Jumbo-Visma ontwikkelde samen met partner Jumbo een nieuwe digitale activatie. Met Tour de Kans kon iedereen 23 dagen lang door middel van een digitale tour deelnemen aan verschillende games zoals het rad van fortuin, memory, snake en diverse quizzen. De digitale tour werd ontwikkeld in de vorm van een adventskalender. Iedere dag van de Tour kon er een vakje worden opengekrast. Deelnemers maakten door het spelen van de games kans op diverse prijzen.

Conversie AGU​:

AGU heeft een vakje tijdens Tour de Kans geclaimd. Men maakte kans op een kledingpakket en ontving na deelname een automatische kortingscode:​

  • 29.180 personen hebben deelgenomen aan de actie en een Direct Mailing (incl. Kortingscode van AGU) ontvangen;​
  • De mailing is door 70% van de deelnemers geopend​
  • AGU heeft vanuit de gebruikte kortingscodes een extra omzet van ca. € 13.000,- gedraaid.

Direct Mailing - Vacansoleil

Vacansoleil heeft vanuit haar rechtenpakket met Team Jumbo-Visma een Direct Mailing gestuurd naar de database. De mailing is verstuurd in december/januari met als doel om zoveel mogelijk mensen te informeren over de vroegboekkorting die in die periode meldde. 

Conversie Vacansoleil​:

De direct mailing van Vacansoleil heeft de volgende resultaten opgeleverd:​

  • Verstuurd naar 140.308 personen​
  • Open rate van 18,5%​
  • 3.897 mensen hebben doorgeklikt naar de vroegzoekactie

Tour de Chance - Heineken

Heineken heeft vanuit het contract recht op een teamfiets, en heeft er in 2021 voor gekozen om deze fiets via een winkelvloeractivatie neer te zetten. Men moest een sixpack Heineken 0.0 kopen en zich aanmelden via een website, om kans te maken op de fiets.​

Conversie Heineken:

  • De actie van Heineken werd aangejaagd in ca. 150 Jumbo-filialen​
  • In een periode van 3 weken hebben meer dan 5.000 mensen zich geregistreerd voor de actie​
  • Note: uit evaluatie is gebleken dat drempel te hoog is om een bonnetje toe te voegen bij de winactie.

Strava Challenge - Futurumshop

Futurumshop heeft vanuit het contract recht op een VIP experience tickets voor de Tour de France, en heeft er in 2021 voor gekozen om dit hospitalitypakket via een Strava Challenge weg te geven. Men moest 100 km fietsen in 21 dagen om kans te maken op de prijs.​

Conversie Futurumshop:

  • 145.000 personen hebben deelgenomen aan de challenge; ​
  • 126.000 personen hebben de challenge voltooid.