Account
1/7 Etappe 1
2/7 Etappe 2
3/7 Etappe 3
Aanvallende intenties Team Visma | Lease a Bike Development niet beloond met nationale titel

Het Development Team van Team Visma | Lease a Bike heeft een sterke wedstrijd niet kunnen belonen met de Nederlandse titel op de weg. De ploeg van Sierk Jan de Haan toonde op het 139 kilometer lange parcours haar aanvallende intenties, maar slaagde er niet in om een sprint van uitgedund peloton te voorkomen.

In het eerste gedeelte van de koers, waarin de Posbank vijf keer beklommen moest worden, ontstonden geen grote verschillen. Pas op het lokale finalecircuit in Arnhem zorgde Tijmen Graat voor de eerste serieuze aanval van de dag. De 21-jarige renner, die volgend jaar de overstap maakt naar het WorldTour-team van Team Visma | Lease a Bike, reed in zijn eentje twee ronden voor het peloton uit.

Nadat Graat tot de orde was geroepen, waagden meerdere renners hun kans. De plaatselijke rondes bleken echter niet lastig genoeg om een schifting te forceren, waardoor een groep van dertig man ging sprinten om de nationale titel. In de sprint van het uitgedunde peloton toonde Tibor del Grosso zich de snelste. Jesse Kramer was op de twaalfde plaats de beste renner van Team Visma | Lease a Bike Development.

"We hebben gedaan wat we moesten doen, iedereen heeft zijn steentje daarin bijgedragen."

Menno Huising

"Het was heel de dag hectisch", kijkt Menno Huising terug op de wedstrijd. "Onze tactiek was om vanaf zeventig kilometer om de beurt aan te vallen met elkaar. Tijmen reed twee ronden vooruit en daarna probeerden we om en om met de juiste groep weg te komen. Helaas bleek het rondje net niet zwaar genoeg om weg te komen. Er waren altijd wel mannen die het gat konden dichtrijden."

Huising vindt dat hij en zijn ploeggenoten zich niets kunnen verwijten. "Als team hebben we het goed gedaan. We hebben gedaan wat we moesten doen en iedereen heeft zijn steentje daarin bijgedragen. Natuurlijk zijn we teleurgesteld, want we hadden hier heel graag willen winnen, maar we hebben er alles aan gedaan."

Ploegleider De Haan sluit zich aan bij de woorden van Huising. "De jongens hebben goed gereden. Het is jammer dat er niet meer in zat, maar we kunnen heel tevreden zijn over de manier van koersen."