Powered by
4/6 Bama › Jinchengjiang 176km
5/6 Yizhou › Nongla 165km
De Vries zesde bij Nederlandse kampioenschappen op de weg

Femke de Vries is bij de Nederlandse kampioenschappen op de weg als zesde geëindigd. De 30-jarige renster van Team Visma | Lease a Bike zat samen met ploeggenote Sophie von Berswordt mee in de beslissende ontsnapping, maar moest in de finale haar meerdere erkennen in Chantal van den Broek-Blaak, die solo over de streep kwam.

De intenties waarmee Team Visma | Lease a Bike Women het NK van start ging, waren vanaf de start meteen duidelijk. De geel-zwarte brigade, bestaande uit elf rensters, nam het heft al vroeg in handen en trachtte de wedstrijd zo hard mogelijk te maken. Hoewel de vijf ‘Posbank-omlopen’ nog niet het gewenste resultaat opleverden, slaagde een groep van veertien er op het finalecircuit wel in een gat te slaan.

De Vries en Von Berswordt maakten namens Team Visma | Lease a Bike deel uit van deze groep en liepen snel een minuut uit op het peloton. Van den Broek-Blaak en Yara Kastelijn bleken de sterksten uit de kopgroep en streden met elkaar om de titel. Die ging uiteindelijk naar eerstgenoemde. In de groep daarachter sprintte De Vries naar een zesde plek.

"Het was best lastig om de hele tijd te blijven aanvallen."

Femke de Vries

"Het was een superzware koers", vertelt de nieuweling. "Vanaf het begin hebben we geprobeerd de wedstrijd hard te maken, al was het best lastig om de hele tijd te blijven aanvallen. Er gebeurde van alles en het was heel onvoorspelbaar. Desalniettemin heb ik er heel erg van genoten. Het voelde echt als een spelletje en dat vind ik het leukste wat er is."

Riejanne Markus omschreef het NK als een zware en tactische wedstrijd. Volgens de kersverse Nederlands tijdritkampioene zorgde de grootte van de groep ervoor dat er continu gegokt moest worden. "Er werd heel veel gesprongen en dan moet je het spelletje spelen, zeker als je met zo’n grote groep rijdt. Het pakte helaas niet goed uit vandaag, maar het had net zo goed andersom kunnen zijn."