Powered by
Imponerende Nordhagen verovert bergtrui in derde etappe Deutschland Tour

Jørgen Nordhagen heeft in de derde etappe van de Deutschland Tour de leiding gegrepen in het bergklassement. De 19-jarige Noor verzamelde onderweg naar Villingen-Schwenningen voldoende punten om de bolletjestrui van medevluchter Dawit Yemane over te nemen. Morgen staat de laatste rit op het programma.

Nordhagen maakte de afgelopen dagen al veel indruk en liet ook in de voorlaatste etappe zijn potentie zien. De jongeling glipte mee in de ontsnapping en pakte telkens de volle buit bij de gecategoriseerde beklimmingen. Virtueel ging hij zelfs even aan de leiding in het algemeen klassement, maar op tien kilometer van de aankomst kwam alles weer bij elkaar. In de massasprint toonde Jonathan Milan zich de snelste.

"Het was een geweldige dag", vertelt een blije Nordhagen na de podiumceremonie. "Het doel was om mee te zitten in de ontsnapping en een gooi te doen naar de bergtrui. Aangezien ik gister al een paar punten had gesprokkeld, leek het ons verstandig dat ik mee zou gaan. Ik was blij dat ik, mede dankzij de hulp van mijn teamgenoten, mee zat. Ik probeerde op elk klimmetje de maximale score te pakken om het verschil met mijn concurrent zo groot mogelijk te maken. Dat is goed gelukt."

"Om in zo’n grote wedstrijd op het podium te staan, geeft een heel speciaal gevoel."

Jørgen Nordhagen

Voor Nordhagen, die in Duitsland zijn World Tour-debuut maakt, was het bijzonder om na afloop het podium te mogen betreden. "Om in zo’n grote wedstrijd op het podium te staan, geeft een heel speciaal gevoel. Ik wist dat ik in goeden doen was, maar dit had ik niet helemaal verwacht." Met nog één rit te gaan, bedraagt het verschil met Yemane vijf punten in het voordeel van de Noor. "Ik ga er alles aan doen om de trui mee naar huis te nemen. Dat zou de bekroning op deze mooie week zijn."

Ook ploegleider Robert Wagner spreekt van een geslaagde dag. "Ik ben supertrots op de mannen. We zijn er vol voor gegaan en dat het uiteindelijk zo uitpakt, is fantastisch. Morgen wordt zeker geen gemakkelijke dag, maar we gaan er alles aan doen om de voorsprong in het bergklassement te behouden."

Lidl Deutschland Tour

Stage 3