Powered by
3/6 Jingxi › Bama 214km
4/6 Bama › Jinchengjiang 176km
5/6 Yizhou › Nongla 165km
Kooij sprint naar zilveren medaille in Nederlands kampioenschap op de weg

Olav Kooij is als tweede geëindigd in het Nederlands kampioenschap op de weg in Arnhem. In een ontregelde sprint moest de 22-jarige Team Visma | Lease a Bike-renner zijn eindschot van te ver inzetten. De winst was voor Dylan Groenewegen.

In de openingsfase was Team Visma | Lease a Bike steeds goed vertegenwoordigd in de kop van de koers. Het peloton gaf de aanvallers weliswaar nooit veel ruimte. Richting de finale vormde Bart Lemmen samen met Bauke Mollema en Jelte Krijnsen een noemenswaardige kopgroep. Even later werd het drietal bijgehaald door enkele achtervolgers, met daarbij ook Mick van Dijke. Kooij bleef geduldig in het peloton, omringd door drie ploeggenoten.

In een nerveus slot van de wedstrijd probeerden enkele renners - waaronder Van Dijke - het nog met een ultieme poging, maar de verwachtte groepsspurt in Arnhem kon niet vermeden worden. In de chaotische sprint moest Kooij uiteindelijk van te ver komen om een gooi te kunnen doen naar de zege. Hij moest genoegen nemen met de zilveren medaille, na winnaar Groenewegen.

“Groenewegen zette zijn sprint vroeg in, waardoor ik ietwat verrast was”, reageert Kooij. “Hij pakte meteen een paar lengtes, waarna ik meteen voelde dat ik niet bij machte was om die nog goed te maken. Ik moest veel meters inhalen, maar daar had ik helaas de benen niet voor.”

"Ik ben teleurgesteld, ja. We kwamen hier om de nationale trui te pakken"

Olav Kooij

“Ik ben teleurgesteld, ja. We kwamen hier om de nationale trui te pakken. Al reden we zeker een goede wedstrijd als ploeg. Door steeds iemand voorin te hebben, waren we in controle van de koers. We probeerden ons overtal op verschillende manieren uit te spelen, maar het is jammer dat er weinig overzicht was in het slot.”