Powered by
be Grand Prix Cerami
Development Team 28 sep '24
1/1 Mons › Frameries 159km
Kuss toont dat hij klaar is voor Vuelta a España met ritzege in koninginnenrit Vuelta a Burgos

Sepp Kuss heeft de derde etappe van de Vuelta a Burgos op zijn naam geschreven. De 29-jarige Amerikaan van Team Visma | Lease a Bike toonde zich de sterkste op de slotklim en rondde het werk van zijn ploeg vakkundig af. Dankzij de overwinning start Kuss morgen in de leiderstrui.

Het peloton mocht zich opmaken voor een loodzware etappe richting Lagunas de Neila, een elf kilometer lange beklimming van de buitencategorie. Vier renners kregen al vroeg in de wedstrijd de zegen van het peloton, maar mede dankzij het werk van Team Visma | Lease a Bike was het avontuur van het kwartet al op de voorlaatste beklimming ten einde.

Op de slotklim lag het venijn overduidelijk in de staart. Nadat Robert Gesink en Johannes Staune-Mittet hun kopmannen aan de voet van de beklimming hadden afgezet, was het Cian Uijtdebroeks die als eerste een poging waagde. De jonge Belg geraakte niet weg, maar zag even later dat Kuss wel succes had. De Amerikaan reed langzaam maar zeker weg bij zijn concurrenten en bereikte na een korte solo de meet.

"Ik ben klaar om mijn titel in de Vuelta te verdedigen."

Sepp Kuss

"Ik ben hier heel blij mee", reageert Kuss na afloop. "Het was een zware dag, mede door de hitte. Op de slotklim was ik behoorlijk aan het afzien, maar ik wilde het minimaal één keer proberen. Toen ik zag dat ik een gaatje had geslagen, ben ik zo hard mogelijk doorgegaan. Ik ben blij dat het gelukt is en ik wil mijn teamgenoten bedanken voor al het werk dat ze verricht hebben."

Voor Kuss is de Vuelta a Burgos zijn eerste wedstrijd sinds zijn covidbesmetting die hij begin juni opliep in het Criterium du Dauphiné. Vanwege die ziekte moest hij uiteindelijk de Tour de France laten schieten. Kuss gebruikt de vijfdaagse rittenkoers om zich klaar te stomen voor de Vuelta a España, waar hij zijn titel verdedigt. "Ik heb best lang gekwakkeld met de naweeën van covid. Gelukkig ben ik nu weer op niveau en is het vertrouwen terug. Ik ben klaar om mijn titel in de Vuelta te verdedigen."

Ploegleider Marc Reef roemt de vechtlust van Kuss. "Dat Sepp meteen in zijn eerste koers zo’n prestatie neerzet, geeft heel veel vertrouwen. Na zijn valpartij van gisteren was het afwachten hoe hij zich vandaag zou voelen. Tijdens de koers waren de renners heel gemotiveerd om er het beste van te maken. Robert en Johannes leverden op de laatste twee beklimmingen goed werk voor Cian en Sepp en na de aanval van Cian maakte Sepp het fantastisch af."

Volgens Reef is met de overwinning van Kuss de eerste van de drie gestelde doelen behaald. "Vooraf hadden we gezegd dat we ons wilden voorbereiden op de Vuelta, een zo goed mogelijk klassement rijden en voor een etappezege strijden. Dat laatste is gelukt en met die andere twee zijn we goed onderweg. Ik verwacht een heel interessante strijd morgen in de tijdrit."