Powered by
2/6 Chongzuo › Jingxi 181km
3/6 Jingxi › Bama 214km
Laporte schrijft heroïsche editie van Parijs - Tours op zijn naam

Christophe Laporte heeft de heroïsche 118e editie van Parijs - Tours op zijn naam geschreven. De Fransman van Team Visma | Lease a Bike verschalkte na ruim tweehonderd kilometer medevluchter Mathias Vacek in een sprint. Edoardo Affini zat de hele dag in de kopgroep.

Al vroeg in de koers maakte Affini zich met een drietal andere renners los van het peloton. Het kwartet kreeg een voorsprong van een paar minuten maximaal, want enkele ploegen in het peloton hadden duidelijk baat bij controle.

Nadat Mads Pedersen op zo’n zeventig kilometer van de streep een aanval plaatste, ontbrandde de koers volledig. Enkel Affini kon mee met Pedersen nadat de Deen aansluiting vond bij de kopgroep. Het duo reed enige tijd samen op kop, maar werd even later overvleugeld door Laporte en Vacek. De Fransman en de Tsjech werkten goed samen, waardoor zij uit de greep van het peloton bleven. In de sprint toonde Laporte zich in de finishstraat vervolgens overduidelijk de betere. Zo greep de voormalig Europees kampioen na een waar modderspektakel op de valreep zijn eerste zege van het wielerseizoen. Voor zijn ploeg Team Visma | Lease a Bike was het overwinning nummer 32.

“Deze overwinning betekent veel voor me”, zijn na binnenkomst de eerste woorden van Laporte. “Ik ben heel erg blij. Al een hele tijd heb ik geen overwinning meer geboekt. Dat is van het EK van 2023 geleden. De bronzen medaille op de Olympische Spelen in Parijs was natuurlijk fantastisch, maar het zoete gevoel van een overwinning ontbrak helaas nog in 2024. Ik was zeer gemotiveerd om hier goed te rijden. Ik heb mijn seizoen op de best mogelijke manier afgesloten.”

"Dit is een heel mooi einde van het seizoen"

Christophe Laporte

De Fransman gaat iets dieper in op de situatie die zich in de koers ontvouwde. “Pedersen ging van wel heel ver. Ik voelde me goed, maar het was een zeer lastige en zware wedstrijd. Mede daardoor besloot ik nog even te wachten. Enkele ploegen controleerden de hele boel. Samen met Vacek leverde ik uiteindelijk een behoorlijke inspanning om bij Pedersen en Edoardo te komen. Vacek en ik werkten goed samen. Het is daarom dat we het peloton voorbleven en uiteindelijk konden sprinten om de zege. Ik vertrouwde op mijn sprint en wachtte lang. Dat heeft zich uitbetaald. Dit is een heel mooi einde van het seizoen. De omstandigheden waren episch en dat bracht nervositeit in het peloton, zeker aan het begin en op de eerste onverharde stroken. Het was een lange, zware, maar bovenal erg prachtige dag”, besluit Laporte.