Powered by
2/5 Junglinster › Schifflange 155km
3/5 Rosport › Diekirch 201km
Lastige dag voor Uijtdebroeks en Kelderman in Ronde van Zwitserland

Cian Uijtdebroeks en Wilco Kelderman hebben een zware dag achter de rug in de Ronde van Zwitserland. Het tweetal kon op de slotklim niet mee met de beste renners, maar handhaafde zich wel in de top vijftien van het algemeen klassement. Johannes Staune-Mittet maakte onderweg deel uit van een vluchtgroep.

Staune-Mitter waagde na de eerste twee beklimmingen van de dag de sprong richting een kopgroep van vier. Het lukte de Noor om het gat te dichten. Het vijftal bouwde vervolgens een voorsprong van een minuut of twee op. Op de flanken van de slotklim richting Carì werd de kopgroep echter weer ingelopen.

Vlak daarna schoot het tempo in de groep der favorieten de hoogte in. Uijtdebroeks en Kelderman kregen het lastig op het moment dat er door de ploeg van klassementsleider en latere ritwinnaar Adam Yates aan de boom werd geschud. Het tweetal reed vervolgens in eigen tempo naar de top. Uijtdebroeks vervolledigde de toptien, Kelderman werd uiteindelijk vijftiende. De Belg zakte naar de negende plaats in het algemeen klassement. Kelderman is daarin nu de nummer twaalf.

"Uiteraard blijf ik vechten"

Cian Uijtdebroeks

“Dit was een heel zware rit”, zo geeft Uijtdebroeks aan. “Op de slotklim lag het tempo bijzonder hoog. Net als gisteren merkte ik dat ik nog wat explosiviteit mis. Toen de concurrentie versnelde, zocht ik snel naar mijn eigen tempo. Vervolgens heb ik de schade geprobeerd te beperken. Het was helaas niet mijn allerbeste dag. De verschillen richting de top vijf zijn nog steeds te overbruggen. Ik merk dat de basis er wel is, maar dat ik nog steeds iets tekort kom. Uiteraard blijf ik vechten. De komende drie dagen zijn opnieuw niet gemakkelijk. Het is zeker nog niet gedaan.”

De Ronde van Zwitserland gaat morgen verder met een korte etappe. De organisatie besloot enige tijd geleden al om de koninginnenrit vanwege de weersomstandigheden flink in te korten. Het peloton legt morgen een afstand van slechts 42 kilometer af.