Powered by
2/5 Junglinster › Schifflange 155km
3/5 Rosport › Diekirch 201km
Leerzame week voor Team Visma | Lease a Bike Women in Giro d’Italia

De Giro d’Italia Women zit er na acht slopende etappes op. Team Visma | Lease a Bike kende onderweg de nodige pech met het uitvallen van vier rensters, maar blikt desondanks terug op een mooie week. Femke de Vries behield haar twintigste plek in de eindklassering.

Na een dubbele passage van de Blockhaus op zaterdag kregen de rensters vandaag weer een pittige etappe voorgeschoteld. De drie overgebleven rensters van Team Visma | Lease a Bike lieten zich zien in de openingsfase, maar kwamen in het verloop van de rit tekort. Elisa Longo Borghini verzekerde zich in het slot van de etappe van de roze trui.

De 30-jarige De Vries besluit haar eerste grote ronde op de twintigste plaats in het algemeen klassement. “Daar ben ik trots op. Achteraf heb ik het rijden van een grote ronde wel een beetje onderschat. Zeker met de hitte en de laatste loodzware etappes. Tot vrijdag verliep alles naar wens, maar toen werd het lastiger voor mij. Het is een leerzame week geweest. Het leuke van zo’n grote ronde is dat de dingen die je leert in de eerste etappes toepasbaar zijn in het verdere verloop van de koers. Het sparen van energie is echt een leerpunt geweest voor mij.”

"Het rijden van een grote ronde had ik een beetje onderschat"

Femke de Vries

Carlijn Achtereekte reed haar derde grote ronde voor de ploeg en blikt terug op de zware Italiaanse rittenkoers. “Het was echt een fantastische week met de dames. Ik heb mezelf verrast tijdens het klimwerk. Ik heb de ploeg zoveel mogelijk geholpen en de andere rensters geprobeerd in positie te houden gedurende week. Dit is mijn derde grote ronde en ik denk dat ik nog niet eerder zo goed door een grote ronde gekomen ben.”

Team Visma | Lease a Bike Women kwam met ambities naar Italië. Ploegleider Jan Boven legt uit: “We hadden twee doelen voor deze week. Allereerst een sterke tijdrit rijden met Lieke Nooijen.” Die doelstelling is met een vierde plaats voor de 22-jarige renster ruimschoots gehaald. “Dat is inderdaad heel goed gelukt, Lieke reed een knappe tijdrit”, aldus Boven.

“Die tijdrit is wel alweer een week geleden en dat goede gevoel is in het verloop van de week een beetje verloren gegaan. Ons andere doel was een top tien klassering in het eindklassement en meedingen naar een etappeoverwinning. Dat is helaas niet gelukt. Het uitvallen van vier rensters doet pijn en dat is niet waar we op gehoopt hadden. Wel heb ik ook goede dingen gezien en was het een leerzame week. Femke en Lieke rijden hier hun eerste grote ronde op een extreem lastig parcours. Ik hou er een dubbel gevoel aan over”, besluit de ploegleider.

Giro d'Italia Women

Stage 8