Powered by
it Giro del Belvedere
WorldTeam Men 21 apr '25
1/1 Cordignano › Cordignano 168km
it G.P. Palio del Recioto - Trofeo Zanotti Mobili
Development Team 22 apr '25
1/1 Negrar › Negrar 147km
be La Flèche Wallonne
WorldTeam Men 23 apr '25
1/1 Ciney › Huy 205km
be La Flèche Wallonne Féminine
WorldTeam Women 23 apr '25
1/1 Huy › Huy 140km
fr Le Tour de Bretagne Cycliste
Development Team 25 apr '25 - 01 mei '25
1/7 Hirel › Le Fresnais 143km
2/7 La Gouesnière › Le Cambout 182km
3/7 Loudéac › Plonéour-Lanvern 212km
be Liège-Bastogne-Liège
WorldTeam Men 27 apr '25
1/1 Liège › Liège 252km
be Liège-Bastogne-Liège Femmes
WorldTeam Women 27 apr '25
1/1 Bastogne › Liège 152km
ch Tour de Romandie
WorldTeam Men 29 apr '25 - 04 mei '25
1/6 Saint-Imier › Saint-Imier 3km
2/6 Münchenstein › Fribourg 194km
3/6 La Grande Béroche › La Grande Béroche 157km
Team Jumbo-Visma doorstaat kletsnatte tweede etappe Vuelta a España

Team Jumbo-Visma doorstaat kletsnatte tweede etappe Vuelta a España

De tweede etappe in de Ronde van Spanje werd net als de openingsploegentijdrit getekend door de regen. Team Jumbo-Visma kopmannen Primoz Roglic en Jonas Vingegaard kwamen niet volledig ongeschonden over de streep, die voor de klassementsmannen op negen kilometer van de echte aankomst lag.

Vanwege de barre weersomstandigheden voelde de organisatie zich genoodzaakt om enkele aanpassingen te doen aan de tweede etappe. Zo werd de start enkele kilometers verplaatst en werden de tijden voor het algemeen klassement vastgelegd op negen kilometer van de aankomst. Nadien konden degenen die wilden strijden om de ritzege het uitvechten. Geen van de renners van Team Jumbo-Visma nam het risico om zich in die strijd te mengen. De bonificatiesprint op de Montjuïc en de bonificaties aan de finish bleven namelijk wel gehandhaafd.

De spekgladde wegen zorgden onderweg voor de nodige incidenten. Zo was Roglic betrokken bij een valpartij en kreeg Vingegaard twee keer te maken met een lekke band. Beide kopmannen konden zonder problemen terugkeren in het peloton en werden door de ploeg veilig naar de negen kilometer-streep geloodst. De schade bij Roglic bleef beperkt tot schaafwonden. De ritzege ging naar Andreas Kron, die solo over de meet kwam.

"De organisatie verdient een compliment voor deze beslissing"

Merijn Zeeman

"De organisatie verdient een compliment dat ze de tijd voor het algemeen klassement op negen kilometer van de aankomst hebben vastgelegd. Dat was een wijs en moedig besluit", aldus sportief directeur Merijn Zeeman. "Jammer genoeg begon het onderweg weer te regenen en was het ongelooflijk glad op de wegen, met name bij de rotondes. In de toekomst zullen we moeten nadenken hoe we dat beter kunnen aanpakken."

Zeeman merkt op dat de renners een steeds belangrijkere rol beginnen te krijgen bij het nemen van beslissingen zoals vandaag. "We komen op een punt dat de sporters begrijpen dat ze een stem hebben om beslissingen te nemen die ten gunste zijn van hun gezondheid. Als de kans op valpartijen zo groot is, vind ik het goed dat ze in actie komen. We zullen het uiteindelijk samen moeten doen."

Zeeman kijkt met gemengde gevoelens terug op de eerste etappes. "Natuurlijk is het jammer dat we 26 seconden achter staan op Remco Evenepoel, maar er komen nog heel wat etappes aan. Ik ben erg optimistisch en verwacht een mooie strijd de komende weken."

 / 

Gerelateerde updates