Powered by
3/6 Jingxi › Bama 214km
4/6 Bama › Jinchengjiang 176km
5/6 Yizhou › Nongla 165km
Team Visma | Lease a Bike besluit Tour de France van 2024 met ritzege en tweede plaats in klassement

De Tour de France van 2024 zit erop. Door de tweede plaats van Jonas Vingegaard eindigt Team Visma | Lease a Bike voor de zesde maal op een rij op het eindpodium van de grootste wielerkoers ter wereld. Tevredenheid en trots overheersen in het kamp van de Nederlandse ploeg.

Team Visma | Lease a Bike startte drie weken geleden in het Italiaanse Florence met de nodige twijfels aan de Ronde van Frankrijk. Door een zware crash in de Ronde van Baskenland stond kopman Vingegaard niet helemaal op zijn best aan het vertrek. De tweevoudig winnaar van de Tour begon weliswaar met een duidelijk uitgesproken ambitie, maar kwam mede vanwege het ontbreken van de perfecte voorbereiding net tekort tegen eindwinnaar Tadej Pogacar.

Het hoogtepunt beleefde Team Visma | Lease a Bike in etappe 11 richting Le Lioran. Vingegaard sprintte daar na een enerverende etappe naar de winst in het Centraal Massief. Team Visma | Lease a Bike eindigde in negen van de 21 etappes op het podium en zag naast Vingegaard ook Matteo Jorgenson in de top tien van het algemeen klassement eindigen.

De ploeg bereikte Nice, vanwege de aankomende Olympische Spelen in Parijs voor eenmaal de finishplaats, met alle acht renners. Naast Vingegaard en Jorgenson finishten ook Wout van Aert, Wilco Kelderman, Tiesj Benoot, Christophe Laporte, Jan Tratnik en Tour-debutant Bart Lemmen heelhuids in de Zuid-Franse stad.

Vingegaard vat zijn gevoel na zijn vierde podiumplaats in de Tour de France op een rij samen in woorden. “Aan het begin van het jaar zou ik teleurgesteld zijn geweest met de tweede plaats. Maar als je me drie maanden geleden na de crash had gezegd dat ik in staat zou zijn om tweede te worden in de Tour, had ik het zelf niet geloofd. Ik had twijfels of ik überhaupt nog ooit op de fiets zou zitten, laat staan dat ik terug kon keren op niveau. Om dit jaar weer op het podium te eindigen en een rit te winnen, dat is absoluut meer dan ik enkele weken geleden kon dromen”, stelt de Deen.

"Ik had twijfels of ik überhaupt nog ooit op de fiets zou zitten"

Jonas Vingegaard

“Vanaf het moment dat ik de intensive care en het ziekenhuis halverwege april mocht verlaten, heeft enkel de Tour de France in mijn hoofd gespeeld”, gaat Vingegaard verder. “Ik was blij dat ik de Tour heb mogen halen. Het is nu tijd om de dingen even te gaan relativeren. Daar heb ik de voorbije maanden nauwelijks tijd voor gehad. Ik wil Tadej van harte feliciteren. Hij is absoluut de verdiende winnaar van deze Tour de France. We hebben er, zeker in de eerste twee weken, wederom een mooi gevecht van gemaakt. Met een supersterk Team Visma | Lease a Bike hebben we hem het vuur aan de schenen gelegd, maar Tadej was overduidelijk de sterkste dit jaar. Ikzelf ben een meer dan tevreden persoon. Ik heb de afgelopen drie weken afgezien, maar gesterkt door mijn familie en door een geweldige ploeg heb ik ook genoten van een mooie Tour de France. Het is een voorrecht om professioneel wielrenner te zijn.”