Powered by
1/5 Luxembourg › Luxembourg 158km
2/5 Junglinster › Schifflange 155km
3/5 Rosport › Diekirch 201km
Team Visma | Lease a Bike overleeft door barre weersomstandigheden ingekorte bergrit Giro d’Italia

De vier overgebleven Team Visma | Lease a Bike-renners hebben de zestiende etappe van de Ronde van Italië veilig voltooid. Voor de start was er veel overleg nodig om tot de juiste beslissing te komen om de rit in te korten. Tadej Pogacar won uiteindelijk de bergetappe.

Bij een temperatuur rond het vriespunt en onophoudelijke regen en natte sneeuw, verzamelde het peloton in Livigno voor de start van rit zestien. Nadat ploegen en renners eerder al hun twijfels geuit hadden over de afdaling van de Umbrailpas in deze weersomstandigheden, werd na veel overleg beslist om de wedstrijd pas na die afdaling van start te laten gaan. In de auto maakte het peloton de verplaatsing van Livigno naar nieuwe startplaats Spondigna.

Ploegleider Marc Reef is teleurgesteld dat die beslissing zo lang op zich liet wachten. “Het was een heel hectische ochtend. Er ontstond een hoop consternatie en het is jammer dat de juiste beslissing zolang op zich liet wachten. Dat heeft de hele voorbereiding van de renners verstoord. Wat ons betreft was het de juiste oplossing om de wedstrijd op deze locatie van start te laten gaan, maar die beslissing had al veel eerder genomen kunnen worden. De koers zelf werd uiteindelijk een dag voor de klassementsrenners, waarop we vooral blij zijn dat alle vier de jongens heelhuids aan de finish zijn gekomen.”

"Het is jammer dat de juiste beslissing zolang op zich liet wachten"

Marc Reef

Op een van de twee overgebleven klimmen in het parcours trachtte Jan Tratnik nog even naar een kopgroep te glippen en haakte Attila Valter zijn wagonnetje lang aan. De Hongaar kwam uiteindelijk als 21ste over de streep. “Om eerlijk te zijn, zat er nog wel iets in mijn benen. De omstandigheden waren pittig. Ik had wellicht nog iets dieper kunnen gaan op het eind, maar ik zag in dat het weinig nut had omdat de kop van de koers uit beeld was. Die krachten spaar ik beter voor de komende dagen.”

Giro d'Italia

Stage 16