Powered by
1/5 Luxembourg › Luxembourg 158km
2/5 Junglinster › Schifflange 155km
3/5 Rosport › Diekirch 201km
Team Visma | Lease a Bike Women kent probleemloze eerste dag in Ronde van Burgos

Team Visma | Lease a Bike Women heeft haar eerste opwachting in de Ronde van Burgos ooit goed doorstaan. Lotta Henttala (EF Education-Cannondale) sprintte in de eerste etappe van de Spaanse vierdaagse naar de ritzege. De vrouwen van ploegleider Jan Boven kwamen donderdagmiddag niet in de problemen.

Na een snelle start in het Spaanse Villagonzalo Pedernales duurde het lang voordat er rensters konden ontsnappen. Halverwege de koers lukte het Katrine Aalerud om weg te komen, nadat het peloton was opgesplitst in verschillende groepen door waaiers. Al snel had de Noorse renster een minutenlange voorsprong te pakken. Lang leek het erop dat Aalerud zou gaan winnen, maar in de finale waren de sprintersploegen net op tijd bij de les. Lotta Henttala sprintte vervolgens naar de dagzege.

De vrouwen van Team Visma | Lease a Bike zaten vrijwel de gehele etappe goed van voor en finishten met vijf rensters in de voorste groep. Ploegleider Boven was tevreden met het verloop van de eerste rit in Spanje. “De dag goed doorkomen was het belangrijkste voor ons en dat hebben we gedaan. We hebben natuurlijk geen absolute sprinter mee, dus dat maakt het lastig in dit soort ritten. Vooraf waren we bedacht op waaiervorming. Dat is grotendeels gelukt, alleen Mijntje Geurts verloor wat tijd vandaag.”

"We zijn de eerste dag in Spanje goed doorgekomen"

ploegleider Jan Boven

“Onze andere rensters eindigden in de voorste groep, dus daar ben ik tevreden mee”, gaat Boven verder. “Rosita Reijnhout en Maud Oudeman hadden het even lastig, maar keerden snel terug vooraan. In de laatste dertig kilometers waren we heel scherp en lieten we ons constant zien in de voorste groep.”

Morgen krijgen de rensters een zware rit voor de kiezen met aankomst bergop. “We staan hier met een jonge ploeg aan de start en weten dat we niet tot de favorieten behoren. Toch hebben we wel ambities met Eva, Rosita en Maud. Eva moest elf dagen geleden in La Vuelta España ziek opgeven. Vandaag is ze doorgekomen, dus dat is een goed signaal voor de rest van de week”, besluit de ploegleider.