Powered by
2/6 Chongzuo › Jingxi 181km
3/6 Jingxi › Bama 214km
Team Visma | Lease a Bike Women sluit wegseizoen af met negende plek Veenhoven

Nienke Veenhoven heeft de Simac Ladies Tour afgesloten met een negende plek. In de straten van Arnhem zat de 20-jarige renster te ver gepositioneerd om een rol te kunnen spelen in de massasprint. Riejanne Markus en Anna Henderson sloten hun tijdperk bij Team Visma | Lease a Bike met een tevreden gevoel af.

Zonder de gister ten val gekomen Eva van Agt was de geel-zwarte formatie vastberaden om het wegseizoen op een goede manier af te sluiten. De ploeg toonde op het glooiende parcours in Arnhem haar aanvallende intenties en sprong meerdere keren mee in de aanval. Zonder succes, want de etappe eindigde opnieuw in een massasprint.

Lotte Kopecky sprintte naar de ritzege en stelde daarmee het eindklassement veilig. Veenhoven eindigde als negende. “Het was echt een zware dag, maar ik denk dat we als ploeg een goede koers hebben gereden”, aldus Veenhoven, die haar vierde toptiennoteringen liet noteren. "Ik durf wel te zeggen dat ik de stap nu echt heb gemaakt. Ik hoop deze lijn volgend seizoen door te trekken."

Ploegleider Jos van Emden kijkt terug op een leerzame week. "We zijn goed aan de wedstrijd begonnen, maar daarna zakten we ver weg. In het weekend hebben de meiden het weer goed opgepakt, dus we sluiten de week toch nog op een positieve manier af", aldus Van Emden. "Vooral Nienke heeft nu echt laten zien dat ze mee kan doen met de besten. Met twee vierde plekken en een derde plek heeft ze een grote stap gezet in haar sprintwerk."

"Ik kijk met heel veel plezier terug op de afgelopen vier jaar."

Riejanne Markus

Voor Markus en Henderson was het de laatste wedstrijd in het geel-zwart. Beide rensters maken volgend seizoen de overstap naar Team Lidl-Trek. "Ik ben blij dat het seizoen erop zit, want het was een lang seizoen. Tegelijkertijd vind ik het heel jammer dat de allerlaatste koers met de ploeg achter de rug is. Ik kijk met heel veel plezier terug op de afgelopen vier jaar. Het warme gevoel blijft zeker hangen", vertelt Markus.

Henderson sluit zich bij de woorden van haar ploeggenote aan. "Het voelt een beetje dubbel. Aan de ene kant kijk ik uit naar de vakantie, maar aan de andere kant besef ik dat ik m’n laatste wedstrijd voor het team heb gereden. Ik ga iedereen in de ploeg heel erg missen en ben ontzettend dankbaar voor de kansen die ik heb gekregen. Ik was er vanaf het begin bij, heb de ploeg zien groeien en heb me ontwikkeld tot de renster die ik nu ben geworden."