Account
2/7 Etappe 2
3/7 Etappe 3
Van Baarle en Kruijswijk moeten Critérium du Dauphiné verlaten na massale val

Team Visma | Lease a Bike zag met Dylan van Baarle en Steven Kruijswijk twee belangrijke pionnen uitvallen in de vijfde etappe van het Critérium du Dauphiné. De twee renners van de Nederlandse WorldTour-formatie raakten betrokken bij een grote valpartij in het peloton op twintig kilometer van de streep. De rit werd uiteindelijk geneutraliseerd.

Op zo’n twintig kilometers van de aankomstlijn werd de wedstrijd opgeschrikt door een massale valpartij in de spekgladde afdaling van de Côte de Bel-Air. In het peloton gingen enkele tientallen renners, waaronder Van Baarle en Kruijswijk, tegen de grond. De Team Visma | Lease a Bike-renners werden beiden afgevoerd naar het ziekenhuis. De wedstrijdleiding besloot even later wijselijk om de etappe te neutraliseren. Het peloton reed vervolgens in groep richting aankomstplaats Saint-Priest, waar er geen tijdsopnames werden genomen.

"De rechte weg waar de grote val gebeurde vormde eigenlijk geen gevaar, maar het was er spekglad"

Grischa Niermann

Ploegleider Grischa Niermann reageert na afloop. “Er waren al enkele valpartijen geweest, dus het was duidelijk dat de wegen er best glad bij lagen. De rechte weg waar de grote val gebeurde vormde eigenlijk geen gevaar, maar het was er spekglad. De helft van het peloton lag op de grond, waaronder dus Dylan en Steven. Ze waren allebei zwaar gehavend, wat een nieuwe grote domper is voor de ploeg. In het ziekenhuis zal hun schade worden opgemeten.”

“We hebben nog steeds vijf renners in koers”, voegt Niermann eraan toe. “Matteo Jorgenson staat als derde in het algemene klassement uitstekend geplaatst voor aanvang van het zware slotweekend. We zullen er zeker blijven voor gaan. De opgaves zijn opnieuw een bittere pil om te slikken, maar we moeten veerkracht tonen.”

Tiesj Benoot reed op kop van het peloton toen er achter hem gevallen werd. “Ik zat samen met Matteo, Sepp Kuss en Bart Lemmen vooraan in het peloton. Net achter ons ging er een renner onderuit, wat een domino-effect veroorzaakte in de groep. Het is verschrikkelijk om zowel Dylan als Steven te verliezen. We hebben net samen een hoogtestage achter de rug in Sierra Nevada. Het is enorm zuur voor hen om op deze manier de laatste voorbereidingskoers op de Tour de France te moeten verlaten”, besluit de Belg.