Powered by
Development Team 06 okt '24
1/1 Etappe 1
Nooijen soleert naar zege in Egmont Cycling Race

Lieke Nooijen heeft de tweede editie van de Egmont Cycling Race op indrukwekkende wijze op haar naam geschreven. De 23-jarige Nederlandse liet 40 kilometer voor de streep haar medevluchtster achter en soleerde naar de zege in de Belgische klassieker. Achter Nooijen sprintte Nienke Veenhoven naar een knappe derde plek.

Onder regenachtige omstandigheden duurde het lang voordat er een kopgroep ontstond. Op 60 kilometer koos één renster het hazenpad. In de achtervolging toonden de rensters van Team Visma | Lease a Bike zich meermaals en maakte Nooijen de sprong richting de koploopster.

Met nog 40 kilometer te gaan liet de 23-jarige Nederlandse haar medevluchtster achter. Nooijen bleek vervolgens veruit de sterkste en kwam met een ruime voorsprong solo aan in Zottegem, waar ze het zegegebaar mocht maken. Voor Team Visma | Lease a Bike Women is het de zestiende overwinning van het seizoen.

"Het is echt heel mooi om op deze manier te mogen winnen"

Lieke Nooijen

“Het was het plan om het vandaag te proberen in de aanval”, blikt Nooijen terug. “Het was een zware wedstrijd, maar ik merkte al snel dat ik goede benen had. Toen ik in de aanval ging, wist ik dat we met Nienke nog altijd een troef hadden in het peloton. Gelukkig kon ik met mijn tijdritkwaliteiten al snel mijn voorsprong uitbouwen. Het is echt heel mooi om op deze manier te mogen winnen.”

Eind juli wist de Nederlandse al drie keer zege te vieren in de Princess Anna Vasa Tour. Vandaag wint Nooijen voor de vierde keer dit seizoen. “Ik had niet verwacht dat het al zo goed zou gaan. In Polen had ik al een goed niveau, daarna ben ik hard blijven trainen en heb ik gelukkig mijn niveau hoog kunnen houden. Dat ik nu opnieuw mag winnen, is heel mooi. Ik hoop dat ik mijn niveau de komende wedstrijden kan doortrekken.”