Powered by
Women's Team 29 sep '24
1/1 Winterthur › Zürich 273km
Benoot en Hagenes in topvijf GP de Québec

Team Visma | Lease a Bike leverde een goede teamprestatie in de GP de Québec. In de door Michael Matthews gewonnen editie eindigden Tiesj Benoot (vierde) en Per Strand Hagenes (vijfde) bij de besten. Matteo Jorgenson vertolkte met een aanval in de finale eveneens een hoofdrol.

Na kopwerk van Jan Tratnik in de slotfase was Matteo Jorgenson er als de kippen bij om te reageren op een aanval van de Belg Tim Wellens. De Amerikaan van Team Visma | Lease a Bike pareerde de aanval in eerste instantie en ging even later zelf op pad. Jorgenson sloeg een gaatje van zo’n vijftien seconden, reed enige tijd solo aan kop, maar werd enkele kilometers voor de meet alsnog gegrepen.

Net als zovaak in Québec bleek een sprint van een uitgedund peloton onvermijdelijk. Even leek Benoot zijn hand uit te steken naar de zege. De Belg kwam naast Matthews die zijn sprint vroeg aanging, maar het lukte Benoot uiteindelijk niet om de kroon op het sterke werk van Team Visma | Lease a Bike te zetten. Benoot gaf nog wel alles tot op de streep, resulterend in een vierde plek. Dat was een plaatsje voor teamgenoot Hagenes.

"Dit was een heel sterke wedstrijd van het team"

Tiesj Benoot

“Dit was een heel sterke wedstrijd van het team”, vertelt Benoot. “Toen Matteo zijn aanval plaatste, ontstond er een goede situatie voor de ploeg. Wij zaten daardoor in een zetel. Ik wilde niet te vroeg aangaan vanwege de tegenwind. Plots zag ik Matthews zijn sprint inzetten. Ik voelde dat ik zelf nog wat over had en besloot ervoor te gaan. Helaas stokte mijn poging op een goede honderd meter van de streep. Ik denk dat ik podium had kunnen rijden als ik iets langer in het wiel was gebleven, maar ik besloot alles of niets te spelen. Ook Per kon in mijn kielzog nog een goede sprint rijden. Ik denk dat we tevreden mogen zijn met twee renners in de topvijf. Deze sterke teamprestatie geeft vertrouwen richting de GP de Montréal van zondag.”