Powered by
World Tour 02 okt '24
1/1 Etappe 1
Kooij boekt fraaie overwinning in Bemer Cyclassics

Olav Kooij heeft de 27e editie van de Bemer Cyclassics op zijn naam geschreven. De 22-jarige sprinter rekende in de massasprint in Hamburg af met Jonathan Milan en Biniam Girmay. Voor Kooij was het zijn eerste overwinning in een World Tour-eendagswedstrijd en zijn achtste overwinning van het seizoen.

Op een parcours van 177 kilometer in en rond Hamburg hield het peloton de controle over de vluchters. Julien Vermote nam een deel van het werk voor zijn rekening en zorgde ervoor dat de zes koplopers al vroeg in de finale bij de lurven werden gevat. Op het finalecircuit kwamen de sprinters niet meer in de problemen, waardoor een massasprint onvermijdelijk was.

Kooij zette zijn sprint vroeg aan en hield Milan met een klein verschil achter zich. "We wisten dat er op twee kilometer van de aankomst een lastige bocht zat en we op de goede plek moesten zitten. Ik volgde de mannen van Red Bull-Bora-hansgrohe, waarna Christophe mij voorbijreed en in een perfecte positie afzette. Ik zette mijn sprint vroeg aan en kon het volhouden tot aan de streep", aldus de Numansdorper.

"De mannen motiveerden mij om te gaan sprinten vandaag."

Olav Kooij

Kooij, die volgende week aan de start staat van het EK in Vlaanderen, reed zijn eerste wedstrijd sinds zijn val in de Renewi Tour. “Na mijn val heb ik het een weekje rustig aan gedaan, waardoor ik niet zo goed wist hoe ik ervoor zou staan vandaag. De mannen motiveerden mij om te gaan sprinten en ik ben blij dat ik ze heb kunnen belonen met de overwinning. Dit is een mooie prijs."

Ploegleider Maarten Wynants is vanzelfsprekend heel blij met de overwinning, maar houdt toch een nare bijsmaak over aan de dag. "Tim van Dijke en Koen Bouwman raakten onderweg betrokken bij een valpartij en met name voor Tim zag het er niet goed uit. Hij wordt nu in het ziekenhuis onderzocht, maar we vrezen voor een polsbreuk", aldus Wynants, die trots is op de werklust van zijn ploeg.

"Julien Vermote en Tosh Van der Sande verrichtten geweldig werk in het eerste deel van de koers en na de laatste passage van de Waseberg zaten Mick van Dijke, Christophe Laporte en Olav nog van voren. Christophe trok de sprint voor Olav aan en hij maakte het op zijn beurt vakkundig af." Volgens Wynants heeft Kooij laten zien klaar te zijn voor het EK. "De mannen die hij hier verslaat, staan volgende week ook aan de start in Hasselt. Dit is een mooie generale die hem veel vertrouwen zal geven."